Oppdatert 2 juni 2019
Da vil denne artikkelen være en gullgruve for deg! Jeg skal her gi deg en oversikt over de viktigste punktene du må tenke på.
Her er en liten oversikt før du starter lesingen:
Nordmenn liker også å handle på nett. Netthandelen økte faktisk med hele 14 prosent i 2018. Hele 98% av alle nordmenn har internett. Din bedrift har med andre ord store muligheter med netthandel.
3,5 millioner nordmenn er registrert på Facebook, og 2,2 millioner nordmenn er registrert på Instagram. 3 millioner nordmenn bruker Google hver dag når de søker etter noe, og 3 millioner nordmenn bruker Youtube hver måned (gjerne uten å være registrert, noe som betyr at de ser annonser som vises før filmene).
Med disse tallene som grunnlag vil de fleste butikkeiere se at de bør satse også på internett.
Jeg skal fortelle mer om mulighetene for markedsføring lenger nede i artikkelen.
Når jeg skulle starte egen bedrift, var det viktig å få hjelp til føring av regnskap. Min ekspertise er data og internett, ikke bokføring og skatteregler.
Dersom du selv kunne det tekniske, hadde du da lest denne bloggen? Sannsynligvis ikke! :)
Ja, det finnes nettbutikk-verktøy som er gratis, men det krever likevel en god del tekniske kunnskaper og forståelse for at ting skal fungere. Domene, valg av hosting, bestilling og oppsett av betalingsløsninger, hvem du skal kontakte, koblinger mellom systemer som skal snakke sammen, og mye mer.
Bruk tiden din på å markedsføre nettbutikken som vi setter opp for deg. Da kan du bruke tiden din til din ekspertise, nemlig å lage beskrivelser av varene dine, få på plass bilder og annen informasjon.
Veien til salg på nett er selvsagt noe kortere dersom du allerede driver butikk. Du har da erfaring med hva kundene foretrekker, hvilken informasjon de søker og hvordan du skal presentere varene.
Jeg har alltid blitt imponert av hvor fort publikum kommer seg inn- og ut av en fotball-stadion. På Wembley fotballstadion kan 90.000 personer bevege seg inn og ut på kort tid, fordi det er inn- og utganger overalt.
Slik er nettbutikken din også. Jo flere varer du har med god informasjon i nettbutikken, jo flere innganger har du. Først når du forstår dette, vil du se det virkelige potensialet i å drive nettbutikk.
Når du har fått kunder inn gjennom alle dørene (inngangssidene) til nettbutikken din, er det viktig å gi kundene best mulig informasjon. Dette er utrolig viktig. Bak nettbutikken din skjer det nemlig en mengde ting som du ikke ser.
En av de viktigste tingene du må være klar over, er at Google noterer seg hvor lenge kunder / gjester er inne på sidene dine. Dersom kundene dine bruker mye tid "inne" i nettbutikken, forteller du Google at du tilbyr noe interessant.
Det jeg beskriver ovenfor måles med det som heter "Bounce rate" i Google sine systemer. Er "Bounce rate" lav, betyr det at folk liker det de finner på sidene dine, og tilbringer tid der. Dette har betydning for hvor synlig butikken blir på nett.
Når du er i ferd med å starte nettbutikk er den største jobben å legge inn alle varer i nettbutikken med bilder og god vareinformasjon. Dette er en jobb som tar tid, men det er mest krevende første gang du gjør det.
Det kan være smart å fokusere på det 20-30 viktigste varene. Lag disse varesidene slik at de er de fineste og mest informative på internett. Du vil gjøre best mulig presentasjon av et mindre antall varer, og ikke middelmådig eller dårlig informasjon om alle.
Du må registrere varedata som pris, tekster, momssats og lagerstatus, og ikke minst gode varebilder
Kostnad for markedsføring og annonsering vil avhenge av om du er helt ukjent eller allerede har en kundekrets, og hvor mange konkurrenter du har.
Dette er viktig, kanskje det viktigste av alt; markedsføringen av den flotte nettbutikken din. Vi har en egen video og artikkel om dette, den kan du lese her: Video og markedsføring
Selv om det er mange potensielle kunder på nett, kan det være vanskelig å finne dem.
Det er derfor viktig å studere større aktører og prøve å forstå hvor de får trafikk fra.
Du må ta stilling til hvilke varer (og dermed søkeord) som kan trekke kunder til nettbutikken din.
Google er uten tvil den viktigste markedsføringskanalen på internett. 3 millioner nordmenn søker etter noe på Google, hver dag. Du må derfor ta i bruk Google Analytics (gratis statistikkverktøy) og du bør vurdere å markedsføre nettbutikken din i Google Shopping.
Det er også smart å bruke sosiale medier for det de er verdt. Skap engasjement - gi bort en vare hver måned ved å holde konkurranser. Dette skaper engasjement.
Ta i bruk Google Ads Opprett en profil i Google Ads for bedriften, og ikke mInst Analytics statistikk slik at du kan se hvordan kundene beveger seg på nettbutikken din. Opprett en Facebook-side for nettbutikken Videre bør du opprette en bedriftsside (merk: ikke "gruppe") på Facebook, fordi Facebook er genialt til markedsføring, og fremdeles rimelig. Nyhetsbrev En smart måte å bygge kundebase på er å ta i bruk en nyhetsbrevtjeneste. Dette gjør det mulig for dine gjester å få tilsendt nyheter fra din nettbutikk. Det er også viktig at kunder som handler får mulighet til å motta nyhetsbrev - ingenting er enklere enn å selge til kunder som har handlet fra før, og som allerede er fornøyd. Ikke glem å presentere bedriften din Lag en god og informativ side om bedriften, med bilder og kanskje video, samt god kontaktinformasjon. Ønsker du suksess og vil tjene penger, må du gi av deg selv. Ikke nøl med å være personlig og selgende i ditt budskap. Personlig informasjon med bilde bygger tillit og trygghet. Blogg - skriv om varene dine Skriv noen blogg-artikler o varene som du kan publisere på nett. Dette er en super måte å skape besøk på. Hvorfor er blogg i nettbutikk bra? Du gir da Google innhold som er relevant til dine varer og tjenester. Dette verdsetter Google høyt, fordi de ønsker best mulig innhold i sin søkemotor. Det er fort gjort å glemme at Google ønsker å servere folk best mulig innhold. Google står for over 90% av all søkeaktivitet på internett, så det er Google du bør tenke på. Skriver du en blogg om den nye kjolen du har fått inn, vil du øke din synlighet rundt denne varen, på internett. Mer trafikk til nettbutikken din Når dine blogg-tekster blir funnet på nett, genererer dette mer trafikk og flere potensielle salg for nettbutikken. Selv den minste blogg-artikkel kan hjelpe deg med å bli funnet. Potensielle kunder søker etter produkter eller kunnskap på nettet hele tiden. Bruk Youtube Youtube er verdens nest største søkemotor! Dersom dine varer egner seg for visning på Youtube bør du planlegge bruk av video. Det skal ikke mere til enn litt guts og en iphone. Video er ikke en nødvendighet, men trenden er at folk elsker å se videopresentasjoner av varer og tjenester. Her kan du få mange gode råd fra oss som har både egen kompetanse og partnere som er blant de dyktigste i bransjen. Betalingsløsninger Det neste tipset jeg har til deg, er at du må skaffe deg en god betalingsløsning slik at du gjør det enkelt for kundene dine å betale for varene. Her finnes flere leverandører, for eksempel Klarna Checkout, DIBS Easy og Vipps. Dette er kjempeflotte løsninger som gir kundene dine mulighet til å betale med kort, delbetaling eller tilsendt faktura. Vipps er jo spesielt brukervennlig da kundene dine kun trenger å oppgi sitt mobilnummer og dermed bekrefte "OK" på sin mobiltelefon. Deretter, Vipps, så er handelen et faktum. Genialt! Klarna og DIBS løsningene er også veldig bra - tilbakevendende kunder kan betale med et enkelt klikk "BEKREFT KJØP" - Jeg sier det igjen: det har blitt genialt enkelt å bestille varer på nett. Slik må det være i din butikk også Tiden hvor kundene må fylle ut lange skjema for å bestille, er forbi. Huskeliste ved start av nettbutikk Her er listen over mine viktigste tips når du skal starte nettbutikk Få hjelp til det tekniske oppsettet - kontakt Shop123 Sett opp Google Analytics-statistikk gratis Opprett en profil i Google Ads Opprett en Bedriftsside på Facebook (ikke "gruppe") Få på plass de viktigste varene i nettbutiken, og gjør varesidene flotte! Få på plass en god betalingsløsning hvor kunden slipper å fylle ut skjema Lag rutiner for kjapp levering. Send varer samme dag som bestillingen. Opprett en nyhetsbrevtjeneste hos Mailchimp Bruk sosiale medier som Facebook Kartlegg hva dine største konkurrenter gjør Konklusjon Ikke bruk tid på det tekniske. Få hjelp! Vi kan hjelpe og hører mer enn gjerne fra deg! Kontakt oss via kontaktskjemaet - klikk her Ha som mål å bruke tiden din på det du kan, nemlig varene dine og markedsføring av disse. Ikke undervurder viktigheten av flotte varebilder, bra betalingsløsning og blogging
Opprett en profil i Google Ads for bedriften, og ikke mInst Analytics statistikk slik at du kan se hvordan kundene beveger seg på nettbutikken din.
Videre bør du opprette en bedriftsside (merk: ikke "gruppe") på Facebook, fordi Facebook er genialt til markedsføring, og fremdeles rimelig.
En smart måte å bygge kundebase på er å ta i bruk en nyhetsbrevtjeneste. Dette gjør det mulig for dine gjester å få tilsendt nyheter fra din nettbutikk. Det er også viktig at kunder som handler får mulighet til å motta nyhetsbrev - ingenting er enklere enn å selge til kunder som har handlet fra før, og som allerede er fornøyd.
Lag en god og informativ side om bedriften, med bilder og kanskje video, samt god kontaktinformasjon.
Ønsker du suksess og vil tjene penger, må du gi av deg selv. Ikke nøl med å være personlig og selgende i ditt budskap. Personlig informasjon med bilde bygger tillit og trygghet.
Skriv noen blogg-artikler o varene som du kan publisere på nett. Dette er en super måte å skape besøk på.
Du gir da Google innhold som er relevant til dine varer og tjenester. Dette verdsetter Google høyt, fordi de ønsker best mulig innhold i sin søkemotor.
Det er fort gjort å glemme at Google ønsker å servere folk best mulig innhold. Google står for over 90% av all søkeaktivitet på internett, så det er Google du bør tenke på.
Skriver du en blogg om den nye kjolen du har fått inn, vil du øke din synlighet rundt denne varen, på internett.
Når dine blogg-tekster blir funnet på nett, genererer dette mer trafikk og flere potensielle salg for nettbutikken. Selv den minste blogg-artikkel kan hjelpe deg med å bli funnet. Potensielle kunder søker etter produkter eller kunnskap på nettet hele tiden.
Youtube er verdens nest største søkemotor! Dersom dine varer egner seg for visning på Youtube bør du planlegge bruk av video. Det skal ikke mere til enn litt guts og en iphone. Video er ikke en nødvendighet, men trenden er at folk elsker å se videopresentasjoner av varer og tjenester.
Her kan du få mange gode råd fra oss som har både egen kompetanse og partnere som er blant de dyktigste i bransjen.
Det neste tipset jeg har til deg, er at du må skaffe deg en god betalingsløsning slik at du gjør det enkelt for kundene dine å betale for varene.
Her finnes flere leverandører, for eksempel Klarna Checkout, DIBS Easy og Vipps. Dette er kjempeflotte løsninger som gir kundene dine mulighet til å betale med kort, delbetaling eller tilsendt faktura. Vipps er jo spesielt brukervennlig da kundene dine kun trenger å oppgi sitt mobilnummer og dermed bekrefte "OK" på sin mobiltelefon. Deretter, Vipps, så er handelen et faktum. Genialt!
Klarna og DIBS løsningene er også veldig bra - tilbakevendende kunder kan betale med et enkelt klikk "BEKREFT KJØP" - Jeg sier det igjen: det har blitt genialt enkelt å bestille varer på nett. Slik må det være i din butikk også
Tiden hvor kundene må fylle ut lange skjema for å bestille, er forbi.
Her er listen over mine viktigste tips når du skal starte nettbutikk